Klub vojenskej histórie Feldgrau

Skryť obsah
Signal magazín, konvertér fotiek Padli na Slovensku | zoznam obetí





feldgrau.sk by Cloosigns
© 2011 - 2024

Rekonštrukcia starého bicykla na Truppenfahrrad

Bicykel s výrobným číslom 41702, ktorý som kúpil dňa 26.9.2020 bol v kompletne zhrdzavenom stave. Napriek veľkému výskytu hrdze bolo stále možné nájsť na ráme pôvodnú povrchovú čiernu farbu s podkladovou červenou. Duše kolies boli úplne popraskané - už netesnili a gumy boli ohnuté do strán, kvôli dlhému státiu v jednej polohe bez vzduchu. Sedlo malo všetky časti až na prasknutú pružinu a hrdzavý povrch. Skrátka -bicykel potreboval kompletný repas. A tak začala renovácia dňa 27.9.2020.

Rekonštrukcia starého bicykla na TruppenfahrradRekonštrukcia starého bicykla na Truppenfahrrad





















Začalo sa s rozoberaním. Diel po diele ubúdal z bicykla a postupne prišlo na odstraňovanie hrdze z niektorých malých častí, na ktorých bolo možné použiť brusný papier alebo brúsnu vlnu. Zachovala sa dokonca aj funkčná aretácia prednej vidlice.

Rekonštrukcia starého bicykla na TruppenfahrradRekonštrukcia starého bicykla na Truppenfahrrad








Postupne prichádzali na rad ďalšie a ďalšie súčiastky, ktoré si vyžadovali odstránenie hrdze. Niektoré bolo potrebné upraviť, ako napríklad skrutku na spojenie tyčí pre prednú brzdu, na ktorej bol zničený šesťhran.


Rekonštrukcia starého bicykla na Truppenfahrrad


Rekonštrukcia starého bicykla na Truppenfahrrad

Rekonštrukcia starého bicykla na Truppenfahrrad  Pri renovácii sedla som sa rozhodol zohnať si nové, nakoľko to pôvodné bolo v stave, kedy nebolo možné oddeliť pružinu od tela sedla bez toho, aby došlo k nejakému poškodeniu telo sedla. Po zohnaní nového sedla bolo potrebné zavariť taktiež prasknutú čelnú pružinu a následne zvar zabrúsiť. 

Väčšinu dielov som sa snažil brúsiť ručne, no na väčších častiach s hrubými vrstvami hrdze to však už nebolo možné a tak bolo potrebné dať diely do pieskovne. 



Po pieskovni prišlo na rad lakovanie. Najprv bola nanesená červená základová farba, ktorá schla približne 1 deň. Na červenú základovú bola nanesená čierna matná po viacerých jemných vrstvách, aby sa docielilo kompletné zakrytie červenej základovej farby. Ďalej sa čierna farba nechala schnúť aspoň 2 dni na slnku, aby úplne vytvrdla a spojila sa s podkladovou farbou.

Rekonštrukcia starého bicykla na Truppenfahrrad

Rekonštrukcia starého bicykla na Truppenfahrrad








Keď farba uschla bolo možné začať bicykel skladať. Pre ľahšie manipulovanie, osádzanie súčiastok a skladanie bol potrebný nastaviteľný, teleskopický stojan s ramenom na upevnenie rámu. Nakoľko sú také stojany väčšinou drahé, vyrobil som si vlastný zo starého stojanu s trojnožkou a páru trubiek. Po dokončení stojanu bolo možne upevniť doň rám a začať so skladaním. Po niekoľkých dňoch práce, zháňaní náhradných skrutiek, matíc a iných dielov bolo možné postaviť rám s kolesami s novými dušami v originálnych plášťoch VICTORIA na zem. Ďalej nasledovali pedále, sedlo, doplnky do a na rám ako zadný nosič/gepäckträger PALLAS a box na muníciu alebo granáty. Montáž pedálov s prednou rozetou prišla až nakoniec, nakoľko sa na ne pri pieskovaní akosi pozabudlo a bolo potrebné dať ich opieskovať samostatne.

Rekonštrukcia starého bicykla na Truppenfahrrad

Po skompletizovaní bicykla bolo možné uskutočniť testovaciu jazdu, pri ktorej sa našlo viacero nedostatkov, ako napríklad povoľovanie poistnej matice pre rozetový hriadeľ, zlé dotiahnutie matíc na pedáloch, či slabý brzdný účinok zadnej bubnovej brzdy s mechanizmom Torpedo.

Rekonštrukcia starého bicykla na Truppenfahrrad

Nasledovalo dohľadávanie dielov ako predné svetlo značky NIRONA alebo BALACO a zadné svetlo, resp. zadná odrazka. Tieto diely sa mi podarilo nájsť. Predné svetlo je s odpruženým mechanizmom od značky NIRONA a zadná odrazka je približne z 30. až 40. rokov minulého storočia.

Po vyladení všetkých nedostatkov a dokúpení všetkých potrebných dielov prišiel aj konečný výsledok. Replika civilného bicykla prevzatého armádou je hotová!

Rekonštrukcia starého bicykla na Truppenfahrrad

Ďakujem všetkým členom klubu KVH Feldgrau, ktorí mi pomohli pri uskutočnení tohto projektu, či už materiálovo alebo vedomostne.             

                                         



Informácie o článku

Počet slov: 424
Počet zhliadnutí: 496
Autor: Otto
Vytvorené: 21. 10. 2021
Posledné zmeny: 21. 10. 2022