Klub vojenskej histórie Feldgrau

Skryť obsah
Signal magazín, konvertér fotiek Padli na Slovensku | zoznam obetí





feldgrau.sk by Cloosigns
© 2011 - 2024

Najmladší nemecký generál Adolf Galland


Adolf Galland sa narodil 19. marca 1912 v mestečku Westerholt (dnes Herten vo Vestfálsku) do rodiny správcu veľkostatku grófa von Westerholta. Mal dvoch bratov Wilhelma-Ferdinanda a Paula, konca vojny sa nedožili, bojovali ako stíhači a padli. Adolfov otec bol síce prísny, no rád bral Adolfa na lov. Študoval na Hindenburg-Gymnasium v mestečku Gelsenkirchen-Buer. Galland bol už od detstva zamilovaný do lietania. Prvýkrát letel v 16 rokoch na klzáku a po úspešnej maturite dostal v 19 rokoch svoj vlastný dnes už legendárny klzák Grunau Baby GB II. Vo februári 1932 sa prihlásil na Verkehrsfliegrschule v Broitzeme neďaleko Braunschweigu. Začal študovať ako jeden z dvadsiatich študentov, ktorí boli z 20 000 uchádzačov vybraní. Stal sa súčasťou načierno budovanej Luftwaffe. Prešiel kurzom leteckej akrobacie v Schlessheime, námorným výcvikom vo Warmemünde a štúdium skončil bojovým leteckým výcvikom na letisku Grottaglia v Taliansku. Po návrate do Nemecka začal pracovať ako dopravný pilot v nemeckej Lufthanse. 1.apríla 1934 vstúpil Galland do armády, kde ako dôstojnícky čakateľ nastúpil k 10.pešiemu pluku v Drážďanoch. Po absolvovaní pešieho výcviku a povýšení do hodnosti poručíka sa v októbri 1935 stal inštruktorom na leteckej škole Luftwaffe v Schleisseheime. Neskôr Gallanda preložili k JG 132 "Richthofen", ktorá bola vyzbrojená zastaranými strojmi typu Arado Ar 35 a dvojplošníkmi Heinkel He 51B. Tu mal viacero leteckých nehôd a skoro pri nich prišiel o život. Poručík Galland bol jeden z tých, ktorí nazbierali svoje skúsenosti počas služby v radách Légie Condor v Španielsku (1936-1939). V máji 1937 sa stal veliteľom štábnej roty stíhacej skupiny J/88.


Najmladší nemecký generál Adolf Galland

Galland so svojim psom Schweinbauchom, kúpil si ho počas služby u Légie Condor v Španielsku. Bol otrávený jedom na potkany na základni v Breste v roku 1942.


Ako nadporučík sa onedlho v auguste stal veliteľom 3. letky so strojmi Heinkel He 51. V júni 1938 sa vrátil do Nemecka. Velenie letky v Španielsku prenechal vtedy ešte neznámemu Wernerovi Möldersovi. V Nemecku sa spolupodielal na plánovaní prípadného útoku Luftwaffe proti ČSR v rámci operácie „Fall Grün“. Počas bojov o Poľsko bol v priebehu 27 dní nasadený v 50tich akciách, za čo mu bol udelený EK II. triedy a hodnosť kapitán. Prvý Gallandov zostrel prišiel dva dni po invázií do Beneluxu a Francúzska. Pri belgickom meste Liège zostrelil hneď dva britské Hurricany.


Najmladší nemecký generál Adolf Galland

Letisko Audembert v okupovanom Francúzsku, šéf mechanikov Uffz. Gerhard Meyer blahoželá Gallandovi k 40. zostrelu, ktorý dosiahol 23. septembra 1940.


Počas tohto ťaženia dosiahol 14 zostrelov a obdržal EK I.triedy. Po dosiahnutí 17. zostrelu v bitke o Britániu obdržal Galland 1. augusta 1940 Rytiersky kríž. Po 40. zostrele 24. septembra 1940 k nemu obdržal aj Dubové ratolesti. Neustále súperil s Wernerom Möldersom v počte zostrelov tento duel ukončila až Möldersova smrť. Počas bojov nad kanálom La Manche sa niekoľkokrát stretol aj s československými pilotmi v RAF. 17 júna 1941 zostrelil pri St. Omere československého pilota Josefa Bryksu z 242. perute.


                         Najmladší nemecký generál Adolf Galland

Galland na svojom Me Bf 109 E4.


Okrem veľa úspechov bol Galland mnohokrát aj zostrelený. 21. júna 1941 dokonca dvakrát. Po svojom 70. zostrele získal meče k Rytierskemu krížu. Po samovražde Ernsta Udeta (17. novembra 1941) a úmrtí Wernera Möldersa (pri lete na Udetov pohreb), bol Galland menovaný na miesto inšpektora stíhačov. 28. januára 1942 obdržal Brilianty k Rytierskemu krížu, v tej dobe už mal na konte 90 zostrelov. Stal sa jedným z najúspešnejších es Luftwaffe. 1. októbra 1942 bol povýšený do hodnosti generálmajora a stal sa tak vo veku 30 rokov najmladším nemeckým generálom.

Jeho spory o taktike protivzdušnej obrany s Hitlerom a Göringom viedli nakoniec k jeho odvolaniu. Ako jeden z prvých začal lietať na nových prúdových Messserschmittoch Me 262 a bol poverený vytvoreným elitnej Jagdverband 44. 6. apríla 1945 štartoval do boja naposledy. Nad Neuburgom na Dunaji toho dňa zaútočili na americký bombardovací zväz, kde si Galland pripísal 103. a 104. zostrel. Jeho stroj ťažko poškodili spojenecké Thunderbolty, napriek poškodeniu stihol núdzovo pristáť na nemeckom letisku. Do zajatia padol 6.mája 1945, kde ho Američania dlho vypočúvali a nakoniec 10. mája 1947 prepustili. V povojnovom Nemecku nemal kde uplatniť svoje letecké a vojenské skúsenosti, a tak odišiel do Argentíny, kde pôsobil dlhé roky ako poradca pri výstavbe argentínskeho letectva. V roku 1955 sa vrátil do Nemecka. Nakoniec pôsobil ako konzultant v leteckom priemysle. Zomrel 9. februára 1996 v Remagene vo veku 83 rokov.

Informácie o článku

Počet slov: 673
Počet zhliadnutí: 4739
Autor: Friedrich
Vytvorené: 19. 07. 2016
Posledné zmeny: 31. 12. 2016