Nedávno som sa dostal ku historickým knihám o činnosti Pimpfov (6-10 ročné deti patriace do najmladšej HJ skupiny) a ďalšej príručky určenej pre HJ celkovo. Okrem množstva gymnastických a loptových cvičení ma zaujali najmä športové hry. Týmito rozmanitými hrami si mládež udržovala vysokú fyzickú kondíciu, ba čo viac, mnohé hry mali nádych bojovej výchovy.
Už v týchto mládežníckych knihách sa objavujú pokyny na tvorenie formácií, nástupové cvičenia, hod granátom, či streľbu zo vzduchoviek (koniec-koncov v podobnej forme prebiehala telesná výchova ešte nedávno aj u nás a nebiť nášho koníčku, ani si na to nespomeniem :) ).
Obrázky cvičení z týchto kníh mi na istú dobu zakotvili v pamäti, najviac však hra na Rímske vozové preteky. O čo viac som bol prekvapený, keď som objavil fotky vojakov Wehrmachtu, ktorí si vo voľnom čase usporiadali malú olympiádu a množstvo z týchto hier sa tam objavilo. V nasledujúcej časti uvediem zopár zaujímavých hier a na spodku článku aj zaujímavé fotky ich realizácie.
Römisches Wagenrennen
Dnes to môžeme preložiť asi ako "Rímske preteky vozov", v knihe pre Pimpfov sa však ešte nenachádza, pravdepodobne kvôli fyzickej náročnosti. Kone a voz tvoria štyria príslušníci HJ. Prví dvaja stoja vzpriamene vedľa seba so zloženými rukami za chrbtom. Ďalší dvaja stoja so sklonenými hlavami v zopätých rukách. Piaty člen je jazdec na voze. S prvými dvoma vytvára rukami uzdu, stojí na chrbtoch ďalších dvoch a takto vedie koňa a koč. Viacero takýchto vozov môže usporiadať preteky.
|
|
Toter Mann
Cvičenie "Mŕtvy muž" veľmi dobre opisuje aj obrázok. HJ skupina utvorí posediačky úzky kruh. V strede stojí "mŕtvy muž", ktorý je úplne napnutý a je tlačený dookola. V prípade, že "mŕtvy muž" padne na jedného z hráčov, musí sa s ním vymeniť.
|
|
Tauziehen ohne Tau
"Preťahovanie s lanom" bez lana. Dva rovnako silné tímy sa postavia proti sebe, dvaja najprednejší natiahnu svoje ruky a pevne sa uchopia. Ďalší členovia obopnú člena pred sebou vo výške brucha a spoja ruky v zápästiach. V strede medzi oboma tímami je čiara. Po zaznení signálu sa oba tímy snažia pritiahnuť súpera cez stredovú čiaru na svoju stranu. Tím, ktorý pritiahne druhý tím do posledného člena za čiaru, je víťaz. Prvý hráč z výherného tímu vypadáva z hry. Druhá strana je tiež nútená vydať jedného človeka, ale môže si vybrať najslabšieho. Takto sa vedie boj až do konca, kým proti sebe nestoja iba dvaja. Víťazom je tá strana, ktorej člen pritiahne súpera na svoju stranu.
|
|
Henne und Habicht und der Drachenkampf
Sliepka a jastrab: chlapci stoja v zástupe za sebou a každý oblapí člena pred sebou vo výške brucha. Sliepka sa snaží ochrániť svoj húf pred jastrabom, ktorý sa snaží chytiť posledného v rade. Sliepka sleduje každý jastrabov pohyb a vystretými rukami mu bráni v ceste. Ak jastrab dosiahne svoj cieľ, stáva sa posledným v rade a hlavná sliepka sa stáva jastrabom atď.
Dračí boj: rovnaký spôsob hry a boja, ako je uvedený vyššie, ale teraz sa rytier na koni, ktorý sedí na chrbte alebo ramenách kamaráta, snaží sa poraziť druhého chlapca v rade, ktorý teraz predstavuje draka. Prvý člen (hlava draka) napáda Rytiera a snaží sa ho stiahnuť z koňa. Keď vyhrá drak alebo rytier, presunie sa kôň a rytier na prvé miesto zatiaľ čo pôvodní idú nakoniec.
|
|
A na záver hra na mŕveho muža! Možno časom zistím aj čo sa práve hrajú v pozadí.
Informácie o článku
Počet slov: 502
Počet zhliadnutí: 2520
Autor: August
Vytvorené: 14. 01. 2017
Posledné zmeny: 15. 01. 2017